Thursday, 10 September 2015

Beroperasi semula

Assalamualaikum! blog kad lestari bakal beroperasi semula~ Insyallah akan terus di update dari masa ke masa

wuhuu~~

#kadlestari #kadkahwin #printingmurah #printingcepat




Friday, 3 April 2015

Kahwin : Antara #katering, #upah dan #rewang

Sembang santai petang ni..haa..antara #katering, #upah & #rewang, mana satu pilihan dihati?Ketiga-tiga ni ada pro & kontranya..Yang penting,uolls cukup bajet nak bagi orang makan.gitu~ Check it out dulu pro & kontra katerig, upah & rewan.~~Salam  jumaat..


#Katering

Perkhidmatan katering dimajlis perkahwinan menjadi trend masa kini dimana tuan majlis akan mengupah katering yang biasanya akan menyediakan pakej-pakej tertentu. Pihak tuan majlis akan memilih menu dalam pakej dan juga dinyatakan berapa tetamunya. Pihak katering akan melaksanakan mengikut permintaan dan jumlah jemputan.
Pro perkhidmatan Katering di Majlis Perkahwinan
- Perkhidmatan katering biasanya akan menyiapkan peralatan termasuk pinggan, mangkuk dan ada juga yang menyediakan sekaligus dengan khemah serta pelayan. (Dapat mengurangkan masa untuk mencari bahan-bahan tersebut).
- Boleh mengetahui samada perkhidmatan katering itu berkualiti atau tidak. Kebiasaannya perkhidmatan katering akan mempunyai sijil kesihatan, lesen dan sebagainya. Selain itu, boleh juga tengok katering melalui pengalaman majlis yang lain.
- Banyak pilihan. Sekarang ni banyak perkhidmatan katering untuk majlis perkahwinan. Boleh pilih mengikut kemampuan dan kepuasan hati.
- Tak perlu nak memikirkan tentang cara nak masak, nak beli barang basah. Mereka akan siap masak samada di tempat majlis atau di tempat mereka sendiri.
Kontra perkhidmatan katering di Majlis Perkahwinan
- Perlu mengeluarkan belanja yang tinggi.
- Mungkin kualiti masakan, layanan tidak menepati citarasa.
- Tiada nilai kemasyarakatan dimana tiada lagi orang kampung berkumpul untuk menyediakan bahan mentah.


#Upah Tukang Masak
Perkhidmatan upah tukang masak ada juga dilakukan. Berbeza dengan katering, tukang masak hanya akan memasak sahaja dimana beliau akan menyuruh tuan majlis membeli bahan mentah untuk dimasak. Upah yang dikenakan mungkin murah dimana hanya mengira secara 'lump sump'sahaja.

Pro perkhidmatan Upah Tukang Masak
- Harga yang lebih murah berbanding katering.
- Tuan majlis tidak perlu memikirkan tentang masakan dimana ia akan dilakukan oleh tukang masak.
- Masih ada nilai kemasyarakatan kerana kaum wanita masih boleh melakukan aktiviti seperti potong bawang. Cuma bahagian lelaki sudah tiada dalam aktiviti memasak tetapi boleh melakukan aktiviti seperti melapah daging dan sebagainya.
Kontra perkhidmatan upah Tukang Masak
- Pihak tuan majlis perlu menyediakan peralatan seperti pinggan dan mangkuk.
- Upah tukang masak biasanya hanya untuk masak sahaja. Selepas majlis, kerja mengemas terpaksa dilakukan tuan rumah sekeluarga. Tiada juga khidmat pelayan tetamu dan sebagainya.Kebiasaannya Tuan majlis perlu mendapatkan atau mengupah kendarat untuk membantu.


#Rewang

Rewang merupakan aktiviti kemasyarakatan penduduk setempat dalam melaksanakan kenduri kendara. Biasanya ia dilakukan oleh orang kampung ketika majlis perkahwinan.
Pro rewang
- Ia merupakan kaedah paling murah. Bukan sahaja murah malahan ada juga penduduk setempat yang memberikan bahan mentah secara percuma kepada tuan majlis. Pasti meringankan beban tuan majlis.
- Bagi tempat yang mempunyai komuniti yang baik mereka mempunyai peralatan majlis yang boleh dikongsi. Sebagai contohnya, khemah yang akan dipasang sendiri oleh penduduk setempat.
- Aktiviti kemasyarakatan yang dapat merapatkan silaturrahim antara satu sama lain.
Kontra rewang
- Tiada ketua yang benar-benar khusus untuk mengawal perjalanan majlis. Kadangkala ada banyak sangat kepala sehingga boleh mengkelamkabutkan majlis.
- Sukar nak dapatkan orang. Sekarang ni memang komuniti setempat kurang baik. Tidak seperti masa dahulu. Memang sukar untuk mengumpulkan penduduk setempat bagi membantu menguruskan majlis.


Nak Tempah Kad Kahwin??

Klik kat sini.. >> KadLestari


Atau hubungi talian

011 - 2013 2990


Atau Jemputlah datang ke kedai kami :


No 14A, Jalan Bunga Tanjung 2/16,Seksyen 2
40000 Shah Alam.

Monday, 30 March 2015

#Tahukah anda?? Proses Perkahwinan (#Peminangan & #Pertunangan)

Beberapa proses yang dilalui pasangan sebelum melangkah ke gerbang perkahwinan.. Peminangan adalah lamaran seorang lelaki kepada seorang wanita untuk dijadikan isteri dan seterusnya ke proses pertunangan dan berakhir dengan perkahwinan.Tahukah anda..




#PEMINANGAN 
Untuk saling mengenali pasangan . Tidak boleh meminang tunangan orang atau yang dalam iddah rajii' (yang masih boleh dirujuk bekas suami) .
Sabda Rasullullah s. a.w : "Rasullullah s.a.w melarang seorang lelaki meminang di atas peminangan saudaranya yang lain , sehinggalah peminangan yang pertama membatalkan pinangannya atau mengizinkannya (untuk meinang sama)."Riwayat Ahmad.
Syarat sah peminangan
- Wanita itu tidak berada dalam keadaan terlarang untuk dinikahi secara syariat serta mampu dan layak melakukan akad. Bukan mahram sementara , bukan mahram selama-lamanya , bukan dalam idah tala' rajii..
- Wanita itu belum terima lamaran orang lain (kalau berkahwin juga , terjadi juga , ia seakan memotong peluang orang lain ) . Mampu menimbulkan permusuhan .

#PERTUNANGAN

Tempoh untuk saling mengenali dan menimba ilmu tentang perkahwinan , tidak dibenarkan bergaul mesra .
Adab Pergaulan Ketika Bertunang
Benarkan lelaki lihat wanita kerana:
- Mengenalinya dengan lebih jelas.

- Mengetahui tahap pergaulan agamanya.
- Tahap pemikiran dan emosinya.
- Hal2 peribadi namun ada had.

Batas: tidak boleh bersentuhan , pertemuan yang sopan, pertemuan itu ditemani mahram, tidak kerap.

Persiapan pertunangan 

#NAFKAH 
Terpulang pada kemampuan suami dan dipersetujui bersama. Terutama makanan, pakaian dan tempat tinggal perlu dipenuhi .

#NUSYUZ
Elak jadi isteri derhaka. 
-Tidak boleh keluar tanpa izin suami.
-Isteri yang tolak ajakan suami ke tempat tidur.
-Isteri yang ingkar arahan suami yang tidak bercanggah agama.
-Isteri yang kasar, kurang ajar dan melayan suami dengan tidak baik. 

4 PERSEDIAAN UNTUK BERKAHWIN
#ILMU
#AMALAN
#EKONOMI
#KESIHATAN

#HIKMAH PERKAHWINAN
-Menyahut seruan fitrah.
-Sunah para nabi dan rasul.
-Mewujudkan perasaan tenang dan tenteram kerana ada keselamatan dan ketenangan.
-Memelihara iman (penghalang maksiat).
-Mengikis rasa bimbang akan rezeki.
-Mengembangkan keturunan.
-Mewujudkan displin - ada peraturan dan fitrahnya, terutama jika ada anak-anak. Sarung cincin jadi haram apabila ada kepercayaan lain mengikut Sunah yang sering dilakukan setelah aqad nikah.
-Meletakkan tangan kepala isteri lalu berdoa - "Ya ALLAH , aku memohon kebaikkannya dan segala kebaikan segala yang engkau ciptakan pada dirinya."
-Melakukan solat sunat dua rakaat berjemaah , suami isteri.
-Khutbah akad.
-Para hadirin membaca doa untuk pengantin.
-Bernikah pada hari jumaat.
-Mengumunkan berita mengenai majlis perkahwinan.
-Mengadakan kenduri perkahwinan (walimah).

Daripada Aisyah r.ha telah bersabda Rasullullah s.a.w m madhumnya , 
'Berkahwinlah kamu kerana perempuan itu juga boleh menolong kamu mencari harta atau boleh menolong kamu menjimatkan harta ," (Riwayat Imam al-Bazzar)


Nak buat kadkahwin tapi tak tahu dekat mana?

Klik kat sini.. >> KadLestari


Atau hubungi talian

HOTLINE
011 2013 2990

atau jemputlah datang ke kedai kami

di lokasi ini...


No. 14A, Jalan Bunga Tanjung 2/16, Seksyen 2,
40000 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan..

Wednesday, 25 March 2015

#Ciri-ciri Lelaki Yang Baik & Calon Suami yang Baik.


Walaupun setiap pertemuan telah dicatat di Luh Mahfuz, namun tidak salah kita usaha dan ikhtiar. Jadi marilah ketahui #Ciri-ciri Lelaki Yang Baik & Calon Suami yang Baik.


#Berkemampuan.

- Mampu yang dimaksudkan, berupaya menyediakan tempat tinggal, saraan hidup yang kebiasaan, serta pakaian untuk menutup aurat. 
Seperti memberi makan dengan apa yang dia (suami) sendiri makan, memberi pakaian dengan apa yang dia sendiri pakai. Bukan bermaksud memberi pakaian lelaki kepada isterinya, tetapi taraf kualiti sesuatu itu, yang diperuntukkan untuk dirinya, itulah yang diperuntukkan untuk isterinya juga.

#Lelaki yang sanggup menjadi pembela pasangannya. 

- Boleh dijadikan sebagai ganti ayah bonda. Sanggup melindungi perempuan daripada segala bahaya dan kecelakaan yang menimpa kerana apabila seorang wanita rela dinikahi dan menjadi isterinya, bererti ia rela melepaskan dirinya daripada ayah bonda yang selama ini menjadi tempat pergantungan hidup. Kini berpindah kepada lelaki yang bakal menjadi suaminya.

#Pandai menjaga darjat diri dan menepati janji.

- Apabila berkata dikota dan diamalkan. Selain daripada itu suami yang baik akan sentiasa mengajak isteri ke arah kebaikan.

#Berkebolehan di dalam urusan rumahtangga. 

- Bonus jika pandai dalam memasak, menjahit juga membasuh akan membantu kerana lelaki yang biasa membuat kerja begini, tidak akan membebankan isterinya membuat kerja rumah sekiranya isteri tiada kemampuan.

#Memberi kepercayaan penuh.

- Menyimpan kepercayaan yang tinggi kepada perempuan dan tidak mudah bersikap ‘suuzon’ iaitu tidak bersangka buruk terhadap isteri.

#Rajin, berpemikiran luas dan tidak memakan harta perempuan. 

- Lelaki begini adalah ciri-ciri lelaki yang tidak pemalas, inginkan kemajuan serta tidak mengharapkan titik peluh isteri. Mungkinlah pendapat ‘memakan harta perempuan’ di sini adalah sepertinya seorang suami yang tidak melakukan apa-apa dengan bersenang-senangan semata-mata.

#Bertanggungjawab.

- Sifat mudah memaafkan ini adalah sebahagian daripada sifat terpuji Rasulullah  ketika menegakkan agama Islam. Oleh itu suami bertanggungjawab sepenuhnya kepada isteri dan anak.

#Datang daripada keturunan orang yang baik-baik lagi rajin beribadah. 

- Mempunyai akhlak dan budi bahasa mulia serta sangat menghormati orang tua,ciri terpenting dalam memilih calon suami yang beriman sebagai ketua dan pemimpin dalam mendidik isterinya dan seterusnya mentarbiyahkan anak.


Semoga ianya bermanfaat untuk kita semua.Detik-detik akhir zaman ini orang yang soleh dan solehah jumlahnya sedikit marilah kita jadi sebahgian dari sedikit itu. Semuanya adalah berdasarkan kita, saling melengkapi satu sama lain.







Nak buat kadkahwin tapi tak tahu dekat mana?

 Klik kat sini.. >> KadLestari


Atau hubungi talian

HOTLINE
011 2013 2990

atau jemputlah datang ke kedai kami

di lokasi ini...



No. 14A, Jalan Bunga Tanjung 2/16, Seksyen 2,

40000 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan..

Friday, 20 March 2015

#Tema Warna Busana Perkahwinan 2015

Tak ada idea nak pilih tema baju pengantin?masih blur2 dengan bayangan warna?haa..ni ada pilihan warna tema utk tahun 2015 ^^





#A NEUTRAL PALETTE
Semula jadi dan unfussy - Ia adalah satu palet yang sesuai dengan apa sahaja gaya yang digayakan.

#LAYERS OF GREEN
Rona hijau semata tidak cukup menyerlahkan pesona pengantin. Pilih beberapa layer tona untuk dilihat menawan. 

#COOL MINT AND GRAY

Segar, bersih dan benar-benar sempurna untuk modern affair looks

#SHADES OF PINK
Sentiasa menjadi kegemaran pengantin baru, rona merah jambu ini sesuai untuk bohemian makeover

#ALMOST NEUTRAL PASTELS
Pastel adalah pengganti rona hitam dan rona ini memberi imej berbeza pada wanita berjiwa lembut. 

#CLASSIC BLACK & WHITES
Palet warna klasik ini tidak akan nampak janggal apabila digayakan oleh sesiapa dan apa jenis bentuk badan sekalipun 

#FUCHIA & GOLD
Terang, berani dan indah. Kolaborasi tona warna ini adalah warna impian dan idaman setiap kekasih.

#BLUE, BLUE AND MORE BLUE
Gaya monokromatik untuk pengantin yang inginkan gaya minimalis tetapi tetap dilihat fashionable

#NAVY AND WHITE
Tidak boleh dinafikan kecantikan dan sofistikated dalam kolaborasi dua tona warna yang memberi gaya ikonik memukau pada pengantin.

#CITRUS PINKS AND ORANGES
Mengambil petunjuk daripada trend paling hangat musim ini. Rona cantik citrus memberi insiprasi kepada pilihan palet anda. 


*credit to ikahwin.my



Nak buat kadkahwin tapi tak tahu dekat mana?

Klik kat sini.. >> KadLestari


Atau hubungi talian

HOTLINE
011 2013 2990

atau jemputlah datang ke kedai kami

di lokasi ini...



No. 14A, Jalan Bunga Tanjung 2/16, Seksyen 2,

40000 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan..

 

Wednesday, 18 March 2015

#Checklist Perkahwinan

Nak kahwin,tapi tak tahu nak buat yang mana satu? Dik Mon tolong uolls buat #Checklist Perkahwinan (rancang majlis)..Nanti bolehlah rancang dengan teratur.. Check it out~..


-Perkara pertama & paling penting yang perlu dilakukan. Rancang sekurang-kurangnya 6 bulan sebelum kahwin agar semuanya berboleh diatur secara lancar.

#Tentukan tarikh (nikah dan sanding). 
-Bincang bersama ahli keluarga & pasangan tarikh yang sesuai untuk melangsungkan majlis. (selalunya cuti sekolah/cuti umum)

#Lengkapkan borang dan dokumen berkaitan
-Segala butir-butir & keterangan yang berkaitan perlu diisi dan buat semakkan akhir sebelum diserahkan  borang yang berkaitan. Kesilapan mengisi akan mengeruhkan keadaan.

#Pilih tema majlis kahwin. 
-Perkara ini jarang diberi keutamaan. Namun begitu dengan tema perkahwinan yang disediakan majlis perkahwinan akan lebih meriah!

#Buat medical check-up (HIV).
-Perkara WAJIB dibuat oleh semua bakal pengantin. Pemeriksaan yang dijalankan akan memberi kebaikan kepada kedua-dua belah pihak.Jujur tentang kesihatan anda!

#Beli barang-barang hantaran
-Dengan checklist yang ada pembelian akan lebih teratur, jimat masa serta perbelanjaan.Bajet lebih boleh beli lebih..

#Beli souvenir dan bunga telur untuk tetamu.
-Bahagikan antara orang dewasa & kanak-kanak serta vip. Ikut bajet anda,nak lagi jimat cuba buat DIY..sekarang semuanya dihujung jari.

#Tempah juru nikah atau tok kadi. 
-Jurunikah jangan lupa..Perlu 'book' awal. Ini membolehkan tok kadi membuat perancangan masa beliau sendiri. 

#Tetamu.
-Senaraikan para  tetamu yang perlu dijemput. Ini akan memudahkan bajet perkahwinan berikut dibuat.

#Kad jemputan (p/s..jgn lupa tempah kad kahwin dengan kadlestari.com ^^). 
-Tempah kad kahwin sekurang-kurangnya 3 bulan sebelum majlis. Design kad perkahwinan perlu dibuat atas perbincangan dan persetujuan kedua belah pihak. Dengan nasihat Designer pastinya kad yang dihasilkan akan memuaskan hati semua pihak.

#Tempah pelamin.
-Pelamin! walaupun pelamin rasa macam tak berapa penting, tetapi dengan adanya pelamin,suasana majlis akan lebih meriah. Mini pelamin dah ok if nak buat bajet punya..

#Juru solek atau mak andam. 

-Tempahlah awal-awal supaya mereka akan masukkan anda dalam senarai time management mereka
.
 #Pilih busana pengantin.
Buat pilihan yang bijak,pilih busana yang bersesuaian dengan anda. Busana menarik utk tahun 2015,ialah warna pastel..^^

#Tempah khemah & kerusi meja/catering atau rewang
-Kalau nak murah tempah khemah & kerusi meja,tempah time ada event projek kahwin,book on the spot,confirm jimat & berpatutan.

#Tempah juru kamera dan /  juru video
-Selalunya, jurugambar akan buat sekali dengan video nikah&bertandang cara ni lagi murah dan berbaloi. Tapi kalau nak lg best..suruh je member-member shootkan~

#Tempah kompang, silat gayung, marhaban, tarian atau band.

Wednesday, 11 March 2015

Tips Memilih Warna Baju Pengantin

Psstt..harini Dik Mon nak bagi TIP PEMILIHAN WARNA BAJU UTK PENGANTIN utk uolls..Nak pilih baju kahwin pun ada tip tauu..check it out~


#Jangan bergantung pada warna kulit saja
Pengantin juga tidak seharusnya bergantung pada warna kulit saja, sebaliknya ukuran badan juga amat penting kerana pilihan warna boleh menyebabkan uolls nampak lebih besar atau lebih kurus.
Warna terang macam kuning atau merah jambu akan menyebabkan pengantin berbadan besar nampak lebih besar tapi warna gelap boleh memberi ilusi yang lebih langsing.

Sebaiknya pilih rona coklat, hitam, kelabu atau perak untuk melindungi kekurangan tubuh.

#Pilih rona lembut untuk pernikahan
Untuk pernikahan, sebaiknya pilih rona lembut dan tidak terlalu terang. Putih rona yang biasa dipakai dan warna selamat. Jika inginkan kelainan, pilih warna merah jambu lembut, kelabu, keemasan atau coklat bagi menandakan anda akan menghadapi majlis pernikahan. Warna ini sesuai untuk semua jenis kulit.



#Dapatkan panda­ngan perunding majlis perkahwinan
Kebiasaannya apa yang disukai mempelai tidak semestinya cantik pada pandangan mata ramai. Sebaiknya sebelum memilih tema majlis atau menempah baju, pastikan anda mendapatkan pandangan daripada jurusolek atau perunding majlis perkahwinan supaya warna dipilih bersesuaian dengan personaliti anda.

Jangan kerana sukakan sesuatu warna, anda memakainya tanpa memikirkan penampilan anda pada hari bahagia.

#Pilih rona sedondon

Kalau uolls sudah menetapkan tema pakaian, pilih rona tudung dan kasut sepadan dan tidak berbeza dengan warna busana bagi mengelak anda nampak janggal pada hari bahagia.
Ada juga pengantin yang ingin memakai warna tudung berbeza tetapi pastikan ia masih di dalam ton warna yang sama, begitu juga dengan kasut. Ini kerana bagi mempelai yang mengenakan layah, ia cukup menaikkan seri pengantin terutama apabila berjalan memasuki pintu utama dewan menuju ke pelamin.


*kredit to sweetpicture

*kredit to http://www.hmetro.com.my/articles/Perlubijakpilihwarna/Article *

.
Nak buat kadkahwin tapi tak tahu dekat mana?
Klik kat sini.. >> KadLestari

Atau hubungi talian
HOTLINE
011 2013 2990

atau jemputlah datang ke kedai kami
di lokasi ini...

No. 14A, Jalan Bunga Tanjung 2/16, Seksyen 2,
40000 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan..

Thursday, 19 February 2015

Kad Kahwin Eksklusif


Assalamualaikum semua !!
Nak design eksklusif macam ini?? 


Ada banyak design menarik yang boleh anda pilih.
Khas untuk merealisasikan impian perkahwinan anda..
Jom kita tengok...






Haaa yang bawah ini pula merupakan kad poket.
 Banyak warna dan corak menarik yang boleh dipilih.
Lebih nampak elegant dan simple..













Menarik bukan.. Khas untuk diberikan pada jemputan ke majlis perkahwinan anda nanti.
Jom tempah dengan kami sekarang..

Klik kat sini.. >> KadLestari

Atau hubungi talian
HOTLINE
011 2013 2990

atau jemputlah datang ke kedai kami
di lokasi ini...

No. 14A, Jalan Bunga Tanjung 2/16, Seksyen 2,
40000 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan..


Pssttt... jumpa kami di Pameran Pengantin Malaysia 2015 nanti yee..
Banyak promosi menarik menanti anda di sana.. ^^







Sunday, 15 February 2015

SANTAI : Kalau Dah Jodoh Tak Akan Kemana


Assalamualaikum.. santai untuk hujung minggu..
Kalau dah jodoh tak akan kemana..

Ada hikmahnya yang kita perlu lepaskan sesuatu yang kita betul-betul sayang.
Percaya pada-Nya, kerana kalau itu jodoh kita, jauh mana dia pergi,
PASTI dia akan kembali ke pangkuan kita.





source : ikahwin.my

Apabila dua orang telah digariskan untuk dapat hidup bersama… 
Telah tertulis siapa yang menjadi Jodohnya dalam Kitab Lauhful Mahfudz maka…. 
 Sejauh apa pun mereka…sebanyak apa pun rintangan yang menghalang…sebesar apa pun beza diantara mereka…. sekuat apa pun usaha dua orang tersebut untuk menghindarkannya…

 PASTI! PASTI tetap saja mereka akan bersatu….
seakan ada magnet yang menarik mereka…akan ada hal yang datang…untuk menyatukan mereka berdua…akan ada suatu kejadian…yang membuat mereka saling mendekat… 
dan akhirnya bersatu dalam ikatan yg sah dan halal…


pssstt...dah jumpa jodoh?? nak kahwin dah??
Nak cari pakej kad kahwin murah berbaloi??
Order dengan kami sekarang..!!!

KLIK SINI : KadLestari.com

atau terus ke showroom kami..

14&14A JALAN BUNGA TANJUNG 2/16
SEKSYEN 2 40000 SHAH ALAM, SELANGOR



Wednesday, 11 February 2015

Masa Ideal Tempah Kad Kahwin





Masa Ideal Tempah Kad Kahwin.

Kad kahwin bukan satu perkara yang kita perlu ambil mudah. Bagi yang tertanya bilakah waktu sesuai untuk mereka menempah kad perkahwinan, sebenarnya anda digalakkan untuk menempah kad kahwin kira-kira 3 bulan lebih awal sebelum tarikh perkahwinan. Kenapa????

Bulan pertama : Untuk memilih design dan dapatkan draf
Bulan kedua : Untuk proses cetakan
Bulan ketiga : Untuk proses edaran kad.

Menempah kad kahwin di saat-saat akhir mungkin akan menyebabkan tempahan anda ditolak. Lebih-lebih lagi jika anda berkahwin di musim cuti persekolahan.. Waktu itu memang ramai pasangan yang akan datang menempah lebih awal. Ini bagi mengelakkan kelewatan dan agar kad dapat
diedarkan dengan lebih sempurna.

Apabila menempah kad disaat akhir, banyak keburukannya. Bukan sahaja anda akan lewat mendapat kad kahwin, tetapi  anda juga akan kesuntukan masa untuk mengedarkan kad jemputan kahwin,

Kesilapan tulisan dan ayat juga mungkin boleh berlaku pada kad kahwin jika kelam kabut menyemak draf kad yang dibuat. Segalanya akan jadi serba tak kena. Ini akan terjadi bila dah last minute. 

Jadi buatlah perancangan sebaik-baiknya sebelum anda mengambil kata putus.
Tepuk dada..tanya hati..


Nak order kad kahwin??? Jom order dengan kami...
Sila klik disini.. >> KadLestari





Monday, 9 February 2015

Tips Kurangkan Budget Kahwin




Tips Kurangkan Budget Kahwin

Sejak semua benda dah naik harga. 
Hantaran perkahwinan pun menjadi isu bualan yang paling hangat di abad ni.

Hmm..pening pening..
Nak buat macam.. Nak lari mana pun kita tetap ada ditempat yang sama.
Bila isu harga barang naik,mulalah isu perkahwinan jadi agenda.

Maka, bakal-bakal pengantin semua..
Kena la bijak tangani situasi ini.
Kena pandai atur supaya impian perkahwinan menjadi kenyataan.. 

Mungkin sedikit sebanyak tips ni dapat membantu 

1. Tetapkan jumlah tetamu yang datang

Menetapkan jumlah tetamu ini amat penting. Bukan kita memilih. Tetapi menetapkan jumlah tetamu adalah perkara pertama sekali perlu dfikirkan kerana bila anda sudah menetapkan jumlah tetamu, anda dapat mengira bajet untuk kad kahwin, makanan, cenderamata dan sebagainya.

2. Gotong royong VS katering

Majlis yang diadakan secara gotong royong lebih baik. Ada banyak manfaat dan menjimatkan kos kerana anda hanya perlu mengeluarkan wang membeli bahan basah dan dapat menguatkan tali persaudaraan bersama jiran anda. 

Tetapi bagi yang ingin memilih katering sebagai pilihan, bukan tak boleh. Rajin-rajinlah survey beberapa bulan sebelum tarikh perkahwinan untuk mencari mana-mana katering yang menyediakan pakej bajet untuk perkahwinan. 

3. Elakkan membuat majlis perkahwinan pada musim cuti sekolah / cuti umum

Ini mainstream!! Bukan senang nak elak..
Time cuti sekolah juga la yang berduyun buat wedding kan...
Secara tak langsung kadang tu untuk dapatkan bekalan bahan mentah dan juga pakej katering mungkin sedikit sebanyak akan naik harga..
Sebab apa?? Sebab ramai yang nak mengadakan majlis perkahwinan..
Jadi bahan mentah atau katering akan menjadi terhad.



4. Tempah photographer / bridal ketika ada promosi.

Isu ini boleh jadi hangat bagi sesetengah bakal pengantin.
Mana tidaknya, semakin melambung mahal harga pakej perkahwinan sekarang.

Jadi pasangan yang bijak, dalam tempoh perancangan, adalah disarankan untuk survey pakej promosi dengan harga yang berpatutan.

Atau lebih baik kalau anda sendiri cari laa teman, kawan atau kenalan
Untuk jadi photographer atau bridal anda nanti..
Lagi jimat kan.

5. Sewa baju

Elakkan daripada menempah pakaian yang baru. Tidak dinafikan, baju custom made adalah yang terbaik kerana mengikut citarasa dan potongan badan anda..
Tetapi cas tersembunyi itu yang membuatkan budget perkahwinan anda hangusss terbakarrr..

Tidak menjadi masalah seandainya anda menyewa sahaja..harganya jauh lebih rendah daripada beli terus pakaian perkahwinan itu.

6. Majlis akad nikah dan persandingan diadakan satu hari

Untuk menjimatkan kos. Majlis akad nikah diadakan pada waktu pagi dan persandingan pada tengah hari.
Jika anda mahu melakukan majlis perkahwinan, hadkan jumlah tetamu untuk majlis akad nikah (saudara mara dan rakan terdekat sahaja) 

7. Elakkan berbalas hantaran dengan jumlah yang tinggi

Ada di antara anda yang tidak mahu kalah dengan saudara mara dan kawan-kawan
Orang lain letak hantaran 5, anda letak 10 supaya nampak lebih gah.
Lagi satu, elakkan membeli barang yang mahal. Pilih barang yang akan digunakan. Bukan hanya untuk cantik dan mahal dipandang orang.

Yang terakhir.
Jangan lupa senarai semak apa yang penting.
Ia perlu ditulis awal-awal supaya anda tidak lupa atau tertinggal perkara yang penting.
Secara tidak langsung, senarai semak ini membantu anda sama ada jumlah wang yang dibelanjakan terlebih atau terkurang.

Banyak lagi tips untuk kurangkan bajet perkahwinan.
InsyaAllah, sebaik-baik perkahwinan adalah yang bersederhana..

Jadi..rancang perbelanjaan anda.
Supaya impian perkahwinan anda tidak musnah kerana budget.
Jangan berhutang sehingga menyusahkan hidup selepas berkahwin.
Semoga beberapa tips di atas membantu sedikit sebanyak. 

Salam sayang, dari kami kadlestari.com



Source : Jalinan Cinta